Otwarcie własnego przedsiębiorstwa jest bardzo interesującą perspektywą dla wielu z nas. Kusi możliwością wysokich zarobków i różnorakimi profitami. Musisz się jednak liczyć z tym, że rozwijanie własnej firmy pochłania więcej czasu niż myślisz – rozpoczynając od samego zaplanowania działalności i rozpisania go w formie business planu, po prowadzenie firmy na codzień. Dla osoby młodej, takiej jak ja, otworzenie biznesu w wieku 23 lat, nie mając doświadczenia w prowadzeniu firmy, było krokiem szalonym i być może mało rozsądnym. Wszyscy wkoło pukali się w głowę, ale pracowałam ponad miarę i cały czas się uczyłam. Powiem nawet więcej – wciąż się uczę. Oczywiście wiele rzeczy było dla mnie zaskoczeniem, nie o wszystkim wiedziałam wcześniej, albo przynajmniej nie zdawałam sobie tak dobrze sprawy z wielu faktów.

Każdy wie, że biznes = opłaty. Ale czasem nie spodziewamy się jak wiele ich jest. Są opłaty za lokal, przy zatrudnieniu pracowników, składki, podatki VAT, dochodowe, związane z obsługą IT, przy tworzeniu strony internetowej, współpraca z grafikami, sprzęty itd. Zatrudnienie osoby, która zajmie się księgowością jest koniecznością. Księgowa powinna być osobą, która będzie w stanie Ci doradzić, w jaki sposób dysponować pieniędzmi, aby nie przepłacać za usługi i nie dokładać do swojego biznesu. Powinna być w stanie zawsze rozwiać Twoje wątpliwości dotyczące tego za co, ile musisz zapłacić.
Z wieloma zagadnieniami prawno-finansowymi warto się zapoznać samemu jeszcze przed startem. Jednym z takich pojęć jest próg rentowności działalności. Próg rentowności to moment, w którym Twoja firma – po odliczeniu wszystkich kosztów – wychodzi na zero, nie przynosi profitu, ale i straty. Warto wiedzieć np. ilu klientkom musisz sprzedać swoją usługę, aby wyjść na zero. Prognozując mniej więcej swoje dochody, będziesz w stanie określić jaki procent planowanej sprzedaży pozwoli nam pokryć koszta.

Musisz wiedzieć, że czasem trzeba poczekać, aż firma zacznie przynosić profity. Inwestycje, w które musisz włożyć pieniądze, aby je później „wyjąć” i pomnożyć, bywają wysokie, ale jeśli Twój pomysł na biznes jest dobry i przemyślany, jeżeli wiesz, jak i gdzie się zareklamować, to Twoja firma przyniesie zyski. Poznaj dobrze swoją branżę i konkurencję. Solidny rekonesans sprawi, że dowiesz się, co jest potrzebne na rynku, czego wciąż jest zbyt mało, na co jest popyt. Poznając konkurencję być może odkryjesz, jakiego potencjału, który Ty dostrzegasz, Twoja konkurencja nie wykorzystuje. Od konkurencji możesz się również dużo nauczyć. Podpatrz, w jaki sposób działa, w co inwestuje, jakie mechanizmy się u niej sprawdzają, w jaki sposób się reklamuje. Czerp to, co najlepsze i ucz się na błędach innych 🙂

Poznaj swoich klientów i traktuj ich indywidualnie. Warto wiedzieć z kim masz do czynienia. Pamiętajmy, że tak naprawdę produkt tworzysz w odpowiedzi na potrzeby klienta, a nie swoje. Musisz wiedzieć, czego klient potrzebuje, co mu się podoba, a co nie. Może warto stworzyć ankietę, z której się dowiesz? Jeśli Twój biznes już istnieje i masz klientów, to zdecydowanie warto z nimi rozmawiać, pytać o opinie i uważnie słuchać. Nikt z nas nie lubi być traktowany bezosobowo, wręcz, jak zapewne widzisz wokół siebie, cieszymy się z indywidualnego traktowania.