Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest business plan. Tak jak przy większości działań, które chcielibyśmy podjąć, również w biznesie, a tym bardziej, tym, który dopiero zaczniemy rozwijać, warto jest ułożyć jak najbardziej szczegółowy plan. Jeśli nie przemyślimy najistotniejszych kwestii z nim związanych, znacznie rośnie ryzyko niepowodzenia, wzrostu kosztów, nieprzemyślanych działań i niespodziewanych sytuacji.
Jeśli jesteś profesjonalnym przedsiębiorcą spisanie Twoich planów, celów, zadań i założeń będzie niezbędne. W business planie tak naprawdę odpowiadasz na dwa podstawowe pytania: co i jak będę robić aby zrealizować swój cel? Jak postępować, by działalność przyniosła oczekiwane profity?

Świadomość, dokąd ma zmierzać Twoja firma, ma kluczowe znaczenie dla Twojego sukcesu, dlatego warto stworzyć solidne fundamenty pod budowę firmy. Swój business plan będziesz udostępniać osobom trzecim, więc postaraj się, aby był przemyślany – poświęć czas na badania i analizy, które w nim wykorzystasz, aby był jak najbliższy realnym możliwościom.

Zbadaj swoją branżę
Zanim jeszcze rozpoczniesz pisanie business planu, musisz skupić się na tym, by poznać branżę, w której pracujesz. Aby być profesjonalistką, musisz być na bieżąco z nowymi trendami, możliwościami, a także potrzebami klientów. Czytaj artykuły w sieci, w magazynach branżowych, oglądaj filmy, słuchaj podcastów – każda dodatkowa dawka wiedzy pomoże Ci spojrzeć bardziej realnie na swoje pomysły i uniknąć niepotrzebnych błędów.

2. Określ swój cel
Napisany przez Ciebie business plan oczywiście ma służyć przede wszystkim kierowaniu Twoimi strategiami oraz budowaniu zaplecza finansowego, natomiast możesz stworzyć jeszcze cel dodatkowy. Być może Twój business plan np. może nauczyć Cię rozmawiać rzeczowo o Twoim pomyśle z inwestorami, czy potencjalnymi klientami.

3. Stwórz profil firmy
Ta część business planu przypominać będzie zakładkę „O nas” na Twojej stronie www. Będzie to krótki opis Twojej firmy, jej historia, informacja o Twojej ofercie. Napisz również o ludziach stojących za Twoją marką i o idei, która ich łączy. W tym miejscu opisz też swoją konkurencję oraz target. Ta część business planu stanowi jego pierwszą część i podstawę dla planowania dalszej przyszłości firmy.

4. Zaplanuj finanse
Ta część business planu jest niezwykle ważna. Musisz określić w niej konkretne kwoty – rozchodów i przychodów. Opisz jak najbardziej szczegółowo swoje wydatki, przy okazji, możesz zwrócisz uwagę na to, gdzie możesz zaoszczędzić trochę pieniędzy. Po opisaniu wydatków zaprognozuj swoje miesięczne przychody. Uwzględnij prognozy branżowe, aby móc wprowadzić przewidywane przychody na nadchodzący rok.

5. Uwzględnij plan marketingowy
Nawet oferując najwyższej jakości usługi, jeśli nie potrafisz się odpowiednio zareklamować, Twoja oferta nie trafi do wielu potencjalnych klientów. W kolejnej części business planu należy uwzględnić Twoją strategię marketingową – gdzie będziesz się reklamować, w jakiej formie. Rozważ czy będzie Ci potrzebna pomoc fachowców, czy też marketingiem zajmiesz się samodzielnie. W jaki sposób będziesz rozwijać ofertę? Z jakich kanałów skorzystasz? Z bloga, socialmediów, podcastów? Opisz, w jaki sposób będziesz powiększać bazę klientów.

6. Dostosuj plan
Niemal każda branża ulega dynamicznym zmianom. Ty, Twoje usługi i Twoi odbiorcy również będziecie się zmieniać. Ze względu na to Twój business plan musi być w pewnym stopniu elastyczny. Pamiętaj, że business planu nie tworzy się pro forma, tylko po to, aby był użytkowy. Sprawdzaj go i w razie potrzeby aktualizuj nawet kilka razy w roku.

7. Podkreśl, co czyni cię wyjątkowym.
Zastanów się, jak Twoja marka odpowie na potrzeby rynku i co zaoferujesz, aby wyróżnić się spośród konkurencji. Podsumuj swój business plan, swoje podstawowe wartości i problemy. Wyjaśniając powody swojej determinacji, aby zamienić pasję w dobrze prosperujący biznes, możesz trafić na osoby o podobnych poglądach, chętne do współpracy z Tobą jako inwestor, klient lub członek zespołu.